یکی از مباحثی که در زمان انتخابات در  محافل سیاسی و در بین نخبگان مطرح می شود بحث تایید و رد صلاحیت ها-  روش و دلایل های مورد استفاده در رد صلاحیت ها – می باشد.  نتایجی که از روند بررسی صلاحیت ها بدست می آید ، بین افراد مختلف و دوره های متفاوت  دارای پارادوکس و همچنین دلایلی که برای رد صلاحیت ها ارائه می شود _که غالبا همرنگ و بوی مذهبی دارد _  با رفتار و ارزش های اسلامی  هم خوانی ندارد . علاوه بر اینکه این تصمیم گیری ها ممکن است از  نگاه های سیاسی و قدرت طلبانه  تاثیر گرفته باشد ، تفکر حاکم بر این نوع قضاوت ها و تصمیم گیری ها نیز در بروز این قضاوت ها موثر هستند. نگاه منحرفی که با پوشش اسلامی در این نوع قضاوت ها ظاهر می گردد بقدری دغدغه حفظ دین و ارزشها را دارد که  گاهی اوقات خود را در جایگاه خدا می پندارد و شروع به قضاوت  و مجازات بندگان خدا می کند و زمانی دیگر هم  حفظ نظام اسلامی را از وظایف خود دانسته  و با چنان تعصبی در این حوزه وارد می شود که هر انتقاد یا حرف خلاف اندیشه خود را تهدیدی برای نظام می انگارد و نسبت به رفع تهدید اقدام می کند.  اگرچه این نوع نگاه درنظام و جامعه طرفداران چندانی ندارد ولی همین عده قلیل با این نوع عملکرد ضربات بسیاری را به اسلام و کشور زده اند. لذا با توجه به اینکه این رفتارها بیشتر از سوی عده ای که خود را شدیدا داعیه دار حفظ ارزشها  ، دین و نظام می دانند سر می زند،  ضمن بیان گفتاری از امام جعفر صادق (ع)  و پیامبر اکرم(ص)، نکاتی کوتاه را در  مقایسه این نوع نگرش و رفتار  با سیره و تفکر امامان معصوم  بیان می کنم :

امام صادق علیه السلام   می فرمایند :

از دین و عقائد مردم جستجو و تفتیش نکن که در این صورت با هیچ کس نمی توانی رفاقت کنی و بدون دوست خواهی ماند . ( بحار الانوار ج8 7 ص253)

پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله)  هم می فرمایند :

خطاها و لغزش های مومنین را جستجو نکنید ، زیرا کسی که چنین کار زشتی انجام دهد،خداوند هم ، لغرشهایش را جستجو و دنبال می کند، در آن هنگام رسوایش خواهد نمود  ولو اینکه داخل خانه اش باشد .  ( اصول کافی ج 2 ص 355)

1- علی رغم  سخن امام معصوم که تفتیش و جستجو در  دین و عقاید  مردم،  حتی غیر مسلمانان اعم ضاله و غیر ضاله ،  را منع کرده، دیده می شود که به نام اسلام در بین مسلمانان آنهم شیعه ها ، آنهم  نه در اصول دین و  فروع دین بلکه  در مورد  نگرش های ذهنی افراد در مسایل مختلف تفتیش و  جستجو می کنند و در مورد آن قضاوت و بر اساس آن عمل می کنند.

2- برعکس توصیه  پیامبر اکرم (ص) که  می فرماید دنبال خطا و لغزش های مومنین نروید ، برای تایید صلاحیت ها  ابتدا  اصل  بر  مشکل دار بودن اشخاص  گذاشته می شود،  سپس  اشتباهات و لغزشهای افراد جستجو می شود تا نظریه اشان مبنی بر عدم صلاحیت ثابت شود،   سپس اگر در تفحص اولیه گناه بنده خدایی فاش نشد  امر برجستجوی بیشترمی گردد و در این مرحله اگر چیزی پیدا نشد  تازه گفته می شود  چون ما شناختی نداریم باید یکی را پیدا کرد که خوب بودن این شخص را تایید کند و یا خود مدرکی دال بر احراز صلاحیت خود بیاورد.

3- نکته مهم دیگری که باید مورد توجه صاحبان  این نوع نگرش در پست های اجرایی دولتی قرار بگیرد این است که التزام عملی  به این رفتار حکومت را در بین مردم  و عرصه بین المللی منزوی میکند.وقتی که هر شخصی را با چوبی برانیم  بعد از مدتی دیگر کسی دیگر دور ور ما باقی نخواهد ماند . اگر  یکی را  به علت  گرایش سیاسی  ، دیگر ی را به خاطر عقایدش ،نفر دیگر  را به خاطر عدم التزام به بعض چیز ها، برخی را به علت دا شتن سلیقه متفاوت و دگر اندیش بودن  ، عده ای هم به علت ظاهر نامناسب و ... رانده شوند بعد از مدتی شخص همراهی  باقی نخواهد ماند